+ 0 -
ADA

استاندار کرمانشاه در نشست استانداران مرزی ایران و اقلیم کردستان عراق:

کرمانشاه آماده گسترش مناسبات تجاری و گردشگری با اقلیم کردستان عراق است / کرمانشاه آماده میزبانی نشست استانداران مرزی ایران و اقلیم کردستان در سال آینده است


استاندار کرمانشاه در نشست استانداران هم مرز جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق که با حضور وزیر کشور و استانداران آذربایجان غربی و کردستان و استانداران سلیمانیه، اربیل، دهوک و حلبچه و سه اداره مستقل گرمیان، راپرین و سوران از اقلیم کردستان عراق و در شهر ارومیه برگزار شد؛ عنوان کرد: امیدوارم برگزاری این همایش بستری برای تقویت همکاری های همه جانبه و اثرگذار برای رفاه و آبادانی بیشتر برای مردم منطقه در دو سوی مرز باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری کرمانشاه؛ دکتر محمد طیب صحرایی گسترش همکاری ها در ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، صنعتی، زیست محیطی را بستری برای ارتقای صلح و دوستی و بهره مندی متقابل همسایگان از ظرقیت های همدیگر دانست و گفت: مردمان دو سرزمین از فرهنگ و تاریخ و همچنین نیازمندی های مشترکی برخوردارند و این موضوع زمینه‌های همگرایی میان دو طرف را بسیار افزایش می دهد و امید به پیشرفت و آرامش در دو سوی مرز را تقویت می‌کند.

مقام عالی استان تاکید کرد: دو کشور ایران و عراق به صورت عام و کرمانشاه و اقلیم کردستان به صورت خاص می توانند نمونه‌هایی موفق از این همکاری های همه جانبه و رو به گسترش باشند.

وی افزود: در این میان ظرفیت های نهادهای حاکمیتی و دولتی و توانمندی های بسیار خوب بخش خصوصی می تواند موتور پیشران برای گسترش مناسبات میان دو طرف برای حرکت به سوی یک آینده بهتر باشد‌.

استاندار کرمانشاه در ادامه به تشریح ظرفیت ها و پتانسیل های استان در حوزه های مختلف پرداخت و گفت: کرمانشاه با تولید سالانه بیش از ۱۲۰ میلیون تن محصولات در بخش صنعت، ۲۰ میلیون تن در بخش معدن و بیش از ۵ میلیون تن در حوزه کشاورزی از ظرفیت بسیار خوبی برای تامین نیازهای اقلیم برخوردار است.

وی ادامه داد: کرمانشاه در زمینه تولید محصولات مهمی مانند نخود، گندم، جو، چغندرقند و دانه روغنی جزو تولیدکنندگان برتر رتبه کشور است و از ظرفیت بسیار ممتازی برای تامین نیازهای اقلیم کردستان در این حوزه برخوردار است.

دکتر صحرایی همچنین عنوان کرد: کرمانشاه دو منطقه ثبت جهانی بیستون و هورامان و همچنین دو اثر در حال ثبت اسب کرد و محور ساسانی دارد و از صدها جاذبه گردشگری متنوع و جذاب برخوردار است.

وی گفت: در حوزه گردشگری ظرفیت مناسبی برای راه اندازی تورهای مشترک و برگزاری جشنواره‌های مشترک اجتماع محور، ایجاد بازارچه‌های صنایع دستي مشترک فراهم است.

 استاندار کرمانشاه همچنین خواهان تسهیل در ورود و خروج و ورود گردشگران دو طرف با استفاده از خطوط اتوبوس یا ماشین های شخصی شد.

وی در ادامه اسب کرد را یکی از نمادهای زیبا و ارزنده منطقه خواند و گفت: کرمانشاه در تیرماه امسال میزبان جشنواره بین المللی اسب کرد است و در همین جا از استانداران و روسای ادارت مستقل اقلیم کردستان برای حضور در این جشنواره به شکل رسمی دعوت می کنم.

دکتر صحرایی همچنین از برنامه دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه برای ایجاد دفاتری در شهرهای بزرگ اقلیم کردستان خبر داد و گفت: شهروندان اقلیم کردستان می توانند با مراجعه به این مراکز پزشکی، از مشاوره رایگان بهره مند شوند و برای انجام جراحی مورد نیاز در بیمارستان های کرمانشاه هماهنگی های لازم را انجام دهند.

وی در ادامه از آمادگی کرمانشاه برای تولید فیلم، سریال‌ و انیمیشن مشترک با اقلیم کردستان خبر داد و آن را گامی مهم برای توسعه ارتباطات فرهنگی دو طرف خواند.

وی در ادامه عنوان کرد: در حوزه تجاری اقتصادی نیز خواهان همکاری دوجانبه برای ایجاد یک منطقه آزاد مشترک در مرز استان کرمانشاه و استان همجوار، راه اندازی شرکت های مشترک حمل و نقل زمینی و همچنین تسهیل در تولید و صادرات کالاهای مورد نیاز اقلیم کردستان، تسهیل ترانزیت صنعتی از اقصی نقاط کشور به اقلیم کردستان، هستیم.

وی در ادامه گفت: بیش از ۳ هزار دانشجوی مهمان در کرمانشاه مشغول تحصیل هستند و این ظرفیت قابل افزایش است.

استاندار کرمانشاه همچنین پیشنهاد پذیرش دانش آموزان نخبه اقلیم کردستان به صورت بورسیه در کرمانشاه را مطرح کرد‌.

وی همچنین پیشنهاد دایر کردن دفاتر دانشگاه های کرمانشاه در اقلیم کردستان، اجرای پروژه های علمی و دانشگاهی و برگزاری همایش های مشترک و بهره مندی از ظرفیت های علمی دانشگاهی دو طرف را در این نشست مطرح کرد.

دکتر صحرایی در پایان برای میزبانی نشست استانداران مرزی ایران و اقلیم کردستان عراق در سال آینده در کرمانشاه اعلام آمادگی کرد.

 



اوقات شرعی
آب و هوا