+ 0 -
ADA

محمدابراهیم الهی تبارمعاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار کرمانشاه:

باز شدن «دروازه عتبات» به روی زائران اربعین

ابتدای این هفته، همزمان با سالروز آزاد سازی پاوه و بازگشت آزادگان سرافراز به میهن اسلامی، خبری مسرت بخش و شعف آور پس از ماهها تلاش و پیگیری فضای استان کرمانشاه را عطرآگین کرد. اعلام خبر موافقت دولت عراق با بازگشایی مرز خسروی در جمع ایثارگران و بازخورد با نشاطی که از این جمع در یافت شد،شیرینی و شعف بازگشت جایگاه مهم «دروازه عتبات عالیات» به کرمانشاه را دوچندان کرد.

بازگشایی مرز خسروی البته کارسختی بود که با اهتمام جدی ریاست جمهوری، وزیر محترم کشور ،تلاش و پیگیری مدیریت ارشد استان و دعای علاقمندان به میزبانی زائران امام حسین(ع) در کرمانشاه رقم خورد.

 بازگشایی مرز خسروی و هدف سفر شدن استان کرمانشاه همچنین برای بیش از یک میلیون زائر، موجبات رونق گردشگری مذهبی، تقویت زیر ساخت ها و تاسیسات مرزی و تمرکز هر چه بیشتر امکانات کشور به کرمانشاه و انگیزه مضاعف مرزنشینان برای بازگشت به قصر شیرین خواهد شد.

هر چند که با این بازگشایی، متقابلا خدمات شایسته و اطمینان بخشی به زائران اربعین خواهد داشت و موجب سهولت یافتن عبور و مرور، کاهش ازدحام درمرزها و مدیریت انسجام یافته تر راهپیمایی با شکوه اربعین خواهد شد.

مرز خسروی قطعا یکی از مرزهای زیارتی کشور همراه با مشارکت مردمی خواهد شد چرا که اشتیاق فراوانی از سوی مردم برای سرمایه گذاری در این مرز وجود دارد.

 قصرشیرین و مرز خسروی جایگاهی ویژه در فرهنگ دینی ایرانیان داردو نام این مرز از دیرباز تداعی کننده زیارت کربلا بوده است. این پیشینه تاریخی انگیزه مضاعفی برای بازگشایی «دروازه عتبات» به روی عاشقان ابا عبدالله الحسین (ع) است.

  انتظار می رود که مجموعه مدیران، دستگاهها و سازمان های مردم نهاد و مشارکت های مردمی با نقش آفرینی به نحو احسن، آبرو داری کرده و نشان دهند که کرمانشاه هنوز اصیل ترین راه برای رسیدن به کربلاست.

 تونایی سمن ها بیشتر از این است 

هفته گذشته در نشستی بسیار جذاب وگرم و ، شنوای سخنان دغدغه مندانه و دلسوزانه سمن ها و سازمانهای مردم نهاد استان کرمانشاه بودم. همواره اعتقاد داشته ام که کار سپاری به سمن ها کیفیت اقدام را بالا و هزینه آن را کاهش خواهد داد. سازمان های مردم نهاد از ابتدای شکل گیری دولت تدبیر و امید، مورد توجه و تقویت قرار گرفته اند و تنها در دوسال گذشته 175 سمن به مجموعه سازمان های مردم نهاد استان کرمانشاه افزوده شده اند.

مشارکت اجتماعی بدون حضور و تقویت سمن ها ممکن نیست؛ این عقیده و نگاهی بوده که همواره در مجموعه مدیریتی استان وجود داشته و سمن ها فرصت فراهم و زمینه لازم برای مشارکت اجتماعی هستند.

 سمن ها در این نشست، دغدغه ها و گلایه هایی از برخی محدودیت ها و یا عدم توجهات ابراز داشتند که یکی از آنها قانونمند شدن سازمانهای مردم نهاد از سوی مجلس بود.سازمان های مردم نهاد با ظرفیتی که دارند بیشتر از این می توانند که در مسائل استان نقش آفرین باشند.

 پیشنهاد تشکیل هیات اندیشه ورز با حضور نمایندگان سمن ها ارائه شد که خود می تواند محفلی برای ایده پردازی، برند سازی و طراحی پروژه های فرهنگی و اجتماعی مشارکت محورانه باشد.

  هر چه این قبیل نشست هابین سمن ها و مجموعه مدیران  بیشتر شود فرصت گفتگو، طرح مسائل، همفکری و چاره جویی بیشتری با استفاده از قدرت مشارکت اجتماعی فراهم می شود که به تقویت سرمایه اجتماعی و حس اعتماد عمومی می انجامد.

ناگفته های آزادسازی پاوه

ابتدای این هفته بزرگداشتی با حضور مهدی چمران برادر شهید مصطفی چمران در پاوه برپا شد که حضور با شکوه و پررنگ مردم شهرستان در آن قابل توجه بود. چگونگی شکسته شدن محاصره پاوه و نقش آفرینان آن علیرغم گذشت 4 دهه از آن روزگار هنوز ناگفته مانده است. نام نبرد اما با قهرمان و فاتح عملیات شهید مصطفی چمران عجین است که چهره شاخص،محبوب و ماندگار انقلاب اسلامی است.

 شکست حصر پاوه درواقع شروعی بود برای برچیدن مرزهای انقلاب اسلامی از خیابان های شهر و پس از آن بود که حصر آبادان و آزادسازی خرمشهر روی داد و امروز نتیجه آن گسترش مرزهای مقاومت تا خط مرزی رژیم اشغالگر قدس است.

در عملیات آزاد سازی پاوه، با یک مجاهدت و رشادت مخلصانه، شجاعانه و البته مظلومانه مواجه هستیم. مخلصانه بود از این جهت که در آن شرایط ضد انقلاب با استفاده از احساسات قومی و شعارهای عوام‌فریبانه، فضای فکری و روانی شکننده ای را در مناطق کورد نشین پدید آورده بود. در این فضا ایستادگی و جنگیدن آنهم در محاصره شبانه روزی و بالا رفتن احتمال شکست و شهادت، هم اخلاص و ایمان میخواست هم شجاعت اقدام را.

مجاهدان نبرد پاوه با «خمینی باوری» و ایمان به راه خود، در آزمایشی سخت ایستادگی کردند و قدرت ایمان و اراده خود را در تاریخ ماندگار نمودند.

مقاومت آن ۲۵۰پاسدار کردی که ایستاده گی کردند و باقی مجاهدان پاوه ای اگر نمی بود حماسه پاوه رقم نمی خورد و این افتخار به پاس رتبه ممتازی بود که در آزمایش الهی کسب کردند. حماسه پاوه جای پرداخت و بهره برداری بیشتری در شرایط امروز جامعه دارد. می طلبد که در آثار هنری،ادبی و تاریخی بیشتر دیده شود و به نقش مجاهدان کرد این حماسه پرداخته شود.

زنده نگه داشتن حماسه پاوه و بازگویی قدرت ایستادگی و مقاومت آزادگان در بند دشمن بعثی، آورده های با برکت و پر ارزشی را برای امروز کشور به همراه دارد. این دو رویداد نشان میدهد که قدرت و پشتوانه این نظام و کشور از درون و تکیه بر ایمان ،هویت ملی و دینی دارد. همین اعتقاد بود که پاوه در محاصره را آزاد کرد و امروز هم این اعتقاد عبور دهنده کشور از شرایط سخت و تروریسم اقتصادی است که دشمن برای ما تدارک دیده است. مجاهدت مدیریتی ، تقویت سرمایه اجتماعی و تاب آوری ملی راه عبور از موانع فعلی است .اگر در این آزمایش ایستادگی کنیم کار بزرگ مجاهدان خالص پاوه را ادامه داده و دستاورد شهیدان و آزادگان سرافراز را پاس داشته ايم.



اوقات شرعی
آب و هوا